După o zi de căutări masive ale unui submersibil cu destinația Titanic, care a captat atenția internațională, autoritățile americane au anunțat că nava a suferit o “implozie catastrofală” – iar noi informații de la o sursă din marina americană ajută la clarificarea momentului în care s-ar fi putut produce acest dezastru.
Toate cele cinci persoane aflate la bordul submersibilului, cunoscut sub numele de “Titan”, au fost ucise, a anunțat joi Garda de Coastă americană într-o conferință de presă. Conul de coadă și alte resturi de la submersibilul dispărut au fost găsite de un vehicul operat de la distanță la aproximativ 1.600 de metri de prova Titanicului, care se află la aproximativ 13.000 de metri adâncime în Oceanul Atlantic de Nord.
“Resturile sunt în concordanță cu o implozie catastrofală a vasului”, a declarat reporterilor contraamiralul John Mauger, comandantul primului district al Gărzii de Coastă a SUA.
Un oficial de rang înalt din cadrul Marinei Militare a declarat pentru CNN că Marina a detectat duminică o semnătură acustică în concordanță cu o implozie în zona generală în care nava se scufunda și a pierdut comunicarea cu nava mamă.
Marina a transmis imediat această informație comandanților de la fața locului care conduc efortul de căutare, iar aceasta a fost folosită pentru a restrânge zona de căutare, a declarat joi oficialul.
Dar s-a stabilit că sunetul imploziei nu a fost “definitiv”, a spus oficialul, iar eforturile multinaționale de a găsi submersibilul au continuat ca un efort de căutare și salvare. The Wall Street Journal a fost primul care a relatat despre semnătura acustică captată de Marina Militară.
Cu câteva minute înainte de conferința de presă a Gărzii de Coastă americane, OceanGate Expeditions, compania care a operat submersibilul de mare adâncime, a emis o declarație îndurerată de cei cinci bărbați aflați la bord.
“Credem acum că directorul nostru executiv Stockton Rush, Shahzada Dawood și fiul său Suleman Dawood, Hamish Harding și Paul-Henri Nargeolet, au fost din păcate pierduți”, a declarat OceanGate într-un comunicat.
“Acești oameni au fost adevărați exploratori care au împărtășit un spirit distinct de aventură și o pasiune profundă pentru explorarea și protejarea oceanelor lumii. Inimile noastre sunt alături de aceste cinci suflete și de fiecare membru al familiilor lor în aceste momente tragice. Plângem pierderea vieții și bucuria pe care au adus-o tuturor celor pe care îi cunoșteau.”
Vestea pune capăt unei saga care a început duminică, când Titan a început să coboare pentru a explora epava Titanicului. Expediția a fost prezentată ca fiind “o șansă de a ieși din viața de zi cu zi și de a descoperi ceva cu adevărat extraordinar” și a costat fiecare participant 250.000 de dolari, se arată într-o versiune arhivată a site-ului OceanGate.
Cu toate acestea, nava înghesuită a pierdut contactul cu nava mamă după aproximativ 1 oră și 45 de minute de scufundare și nu a ieșit la suprafață așa cum se aștepta, ceea ce a determinat o amplă operațiune de căutare și salvare într-o zonă îndepărtată, la câteva sute de kilometri sud-est de Newfoundland.
Expediția reflectă fascinația continuă față de Titanic la mai bine de un secol după ce acesta a lovit un iceberg și s-a scufundat în călătoria sa inaugurală, ucigând peste 1.500 de persoane. De asemenea, călătoria a făcut parte din afacerea în creștere a turismului de aventură bogat, alături de zborurile spațiale ale Blue Origin sau de creșterea numărului de tururi ghidate pe Muntele Everest.
Accentul pus pe navă a reînnoit criticile la adresa abordării OceanGate în materie de siguranță din partea angajaților și a altor lideri din industrie. Nava de mare adâncime de 23.000 de kilograme a fost realizată dintr-o combinație experimentală de fibră de carbon și titan și s-a bazat pe piese cu un nivel tehnologic decisiv scăzut, cum ar fi un controler de joc video.
Oficialii vor avea acum sarcina de a răspunde la mai multe întrebări, inclusiv de a pune cap la cap ce anume s-a întâmplat și cum să prevină cel mai bine ca acest lucru să se mai întâmple.
Un efort masiv de căutare
Eforturile internaționale de căutare și salvare au intrat în forță în ultimele zile.
Ultima comunicare între navă și nava mamă, Polar Prince, a fost transmisă duminică la ora 11:47. Neavând GPS subacvatic, submersibilul a fost ghidat doar de mesajele text de la nava de suprafață.
Un vehicul operat de la distanță căuta submersibilul pe fundul mării, a anunțat joi dimineață pe Twitter Districtul de Nord-Est al Gărzii de Coastă a SUA. De asemenea, avioanele au scanat zona de căutare, iar un ROV al unei nave franceze a fost, de asemenea, desfășurat, iar echipamente de la Magellan, echipa care a cartografiat locul epavei Titanicului anul trecut, se îndreptau spre locul de căutare pentru a ajuta.
O fotografie de arhivă arată epava vasului RMS Titanic din vizorul unui submersibil OceanGate Expeditions.
Cum este în interiorul submersibilului care a vizitat Titanicul și care a dispărut cu 5 persoane la bord
La începutul acestei săptămâni, au existat momente care au oferit speranță familiei și prietenilor navei dispărute.
Zgomote de bubuituri au fost detectate subacvatic de sonar marți și miercuri în zona de căutare masivă, deși originea lor nu era clară. Marți, sunetele au apărut mai întâi la fiecare 30 de minute și au fost auzite din nou patru ore mai târziu, potrivit unei note interne a guvernului american care actualizează căutările.
Când a fost întrebat joi despre aceste zgomote, Mauger a spus: “Nu pare să existe nicio legătură între zgomote (și) locația de pe fundul mării”.
Marina americană a ajutat, de asemenea, la analiza semnăturilor audio ale loviturilor și a altor date acustice care au fost auzite pe parcursul eforturilor de căutare, a declarat oficialul Marinei pentru CNN. Acestea au fost probabil o formă de viață naturală sau sunete emise de alte nave și vase care au făcut parte din efortul de căutare, a spus oficialul.
Sunetul imploziei captat de Marina americană a provenit de la o rețea de senzori ca parte a unui sistem de ascultare acustică subacvatică a Marinei, a spus oficialul.
OceanGate se confruntă cu întrebări privind siguranța navei
Implozia submarinului Titan și moartea celor aflați la bord au pus sub lupă procedurile de siguranță ale operatorului acestuia.
Rush, directorul executiv al OceanGate Expeditions, a declarat unui blogger de călătorie mexican în 2021 că a vrut să fie cunoscut ca un inovator care a încălcat regulile.
“Cred că generalul (Douglas) MacArthur (din armata americană) a fost cel care a spus: “Ești ținut minte pentru regulile pe care le încalci””, i-a spus Rush lui Alan Estrada, care a documentat călătoria sa pe Titanic, inclusiv o tentativă eșuată în iulie 2021, înainte de o vizită reușită în 2022.
“Am încălcat câteva reguli pentru a face acest lucru”, a adăugat Rush.
Cel puțin doi foști angajați ai OceanGate și-au exprimat cu ani în urmă îngrijorările legate de siguranță cu privire la corpul navei, inclusiv grosimea materialului folosit și procedurile de testare, a aflat CNN.
O fotografie de arhivă nedatată arată epava vasului RMS Titanic de pe un hublou al unui submersibil OceanGate Expeditions.
OceanGate Expeditions s-a abătut de la normele industriei, refuzând o revizuire voluntară și riguroasă a siguranței navei, potrivit unui lider al industriei. Dacă compania ar fi urmărit o revizuire de certificare, “o parte din această situație ar fi putut fi evitată”, a declarat miercuri Will Kohnen de la Marine Technology Society pentru CNN.
Compania s-a confruntat, de asemenea, cu o serie de probleme mecanice și condiții meteorologice nefavorabile care au forțat anularea sau amânarea călătoriilor în ultimii ani, potrivit documentelor judiciare. Excursiile eșuate au dus la o pereche de procese în care unii clienți care plătesc mult au încercat să recupereze costul călătoriilor pe care au spus că nu le-au făcut. Plângerile susțineau că firma și-a supraestimat capacitatea de a ajunge la epava Titanicului.
OceanGate nu a răspuns la plângerile în instanță și nu a putut fi contactată pentru comentarii.
Unele expediții au fost amânate după ce OceanGate a fost nevoită să reconstruiască corpul navei Titan, deoarece aceasta a prezentat “oboseală ciclică” și nu ar fi fost capabilă să se deplaseze la o adâncime suficientă pentru a ajunge la epava Titanicului, potrivit unui articol publicat în 2020 de GeekWire, care l-a intervievat pe directorul general al companiei.
CEO-ul companiei și aventurieri bogați, printre victime
Titanul avea la bord, în general, cinci persoane: un pilot, în acest caz Rush; trei pasageri plătitori, în acest caz Hamish Harding, Shahzada Dawood și Suleman Dawood; și un expert în conținut care cunoștea Titanicul, în acest caz Paul-Henri Nargeolet, potrivit site-ului arhivat al OceanGate.
Harding, om de afaceri britanic și președinte al companiei de brokeraj de aeronave Action Aviation, avea la activ o listă lungă de expediții extreme. În 2019, el a făcut parte