Daniel David, ministrul Educației, a anunțat că discuțiile privind paritatea salarială dintre sectorul educațional și cel medical vor începe după execuția bugetară din 2024, conform declarațiilor făcute la emisiunea Info Edu de la TVR Info. În ciuda adoptării Ordonanței „trenuleț”, care prevede înghețarea salariilor la nivelul lunii noiembrie 2024, ministrul a subliniat importanța unei „sinergii a salariilor” între educație și sănătate.
„Legea salarizării unitare va fi discutată anul viitor”
Ministrul Educației a explicat că aceste discuții se vor desfășura după finalizarea execuției bugetare pentru anul 2024 și evaluarea bugetului din 2025.
„Angajamentul meu pentru sistemul de educație și cercetare este că, în timp, trebuie să existe o sinergie a salariilor între educație și sănătate. Aceste aspecte vor fi discutate anul viitor”, a declarat Daniel David.
Creșteri salariale recente și nemulțumiri persistente
Deși salariile profesorilor au fost majorate la începutul și la mijlocul anului 2024, procesul de aliniere a veniturilor rămâne incomplet. Ligia Deca, fosta ministră a Educației, declarase anterior că noi creșteri sunt prevăzute pentru 2025, menționând că se dorește atingerea parității între veniturile din educație și cele din sănătate.
Cu toate acestea, liderul sindical Anton Hadăr, președintele „Alma Mater”, a criticat întârzierea aplicării legii salarizării:
„De ce să întreținem speranța oamenilor că li se vor mări salariile, ca mai apoi să vină o nouă ordonanță care să proroge totul? Dacă adoptăm o lege, haideți să o aplicăm. Este nevoie de soluții clare și sustenabile.”
Provocări în salarizarea profesorilor
Un studiu al Blocului Național Sindical arată că 35% dintre cadrele didactice sunt plătite cu venituri sub salariul minim pe economie. Totodată, un raport al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) recomandă revizuirea sistemului de salarizare pentru a lega performanța de recompensă și pentru a îmbunătăți transparența.
În acest context, dezbaterea privind salarizarea profesorilor rămâne un subiect crucial, cu impact direct asupra încrederii angajaților din sistemul educațional și asupra calității actului educațional din România. Ministrul Educației a subliniat că discuțiile pe această temă vor începe în 2025, în funcție de situația bugetară.